Witamy na stronie PSSE Kraków

Sytuacja epidemiologiczna grypy

Sytuacja epidemiologiczna grypy na terenie Miasta Krakowa oraz powiatu krakowskiego w I połowie maja 2015 r. w porównaniu do I połowy maja 2014 r.

 

Światowy Dzień bez Tytoniu

W dniu 31 maja jak co roku obchodzimy„Światowy Dzień Bez Tytoniu”. Jest to okazja do zwrócenia uwagi na palenie tytoniu, ochronę praw niepalących, a przede wszystkim motywację do podejmowania osobistych decyzji zerwania z nałogiem palenia.

Palenie tytoniu  niezmiennie pozostaje jedną z głównych przyczyn zgonów wśród dorosłej populacji Polaków. W Polsce każdego roku z powodu palenia tytoniu umiera średnio 67 tysięcy dorosłych osób (51 tysięcy mężczyzn i 16 tysięcy kobiet). Tylko w 2010 roku liczba zgonów spowodowanych wystąpieniem wyłącznie nowotworu płuca powstałego na skutek palenia wyniosła ponad 19 tysięcy (15 tysięcy mężczyzn i 4,6 tysiąca kobiet).

Czytaj więcej...

Lider Bezpieczeństwa Sanitarnego

Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, w związku z rozpoczęciem nowego projektu pt. Lider Bezpieczeństwa Sanitarnego przedstawia najważniejsze informacje o projekcie.

Projekt skierowany jest do podmiotów prowadzących baseny, zakłady żywienia zbiorowego oraz obiekty świadczące usługi noclegowe na terenie województwa małopolskiego. Realizowany jest przez organizacje zrzeszające przedsiębiorców (Organizator Projektu)

  • Krakowską Kongregację Kupiecką,
  • Lożę Małopolską Business Centre Club,
  • Małopolską Izbę Hotelarską GREMIUM,
  • Małopolską Izbę Rzemiosła i Przedsiębiorczości,
  • Małopolski Związek Pracodawców Lewiatan,
  • Stowarzyszenie Małopolskich Kucharzy i Cukierników

przy współpracy z Państwową Inspekcją Sanitarną Województwa Małopolskiego, pod patronatem Wojewody Małopolskiego.

Zamierzeniem Projektu jest stworzenie świadomego mechanizmu samokontroli w zakresie przepisów sanitarno-higienicznych wśród przedsiębiorców oraz wyróżnienie podmiotów spełniających kryteria wymagania sanitarno-higieniczne.

Rating rozumiany jest jako ocena przyznawana przez Kapitułę (wyłonioną spośród organizacji przedsiębiorców) na podstawie kontroli przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Ocena podmiotu odbywa się zgodnie z określoną i przyjętą przez Organizatora Projektu procedurą, obejmującą kryteria dla wszystkich uczestników. Ocena będzie mieć formę symbolu kryształu przyznawanego podmiotowi i będzie podawana do publicznej wiadomości.

Szczegółowe informacje o projekcie znajdują się na stronie

www.bezpieczenstwosanitarne.pl

Maturzysto „podrasuj” swój mózg przed egzaminem

Komórki mózgu nie odnawiają się tak jak komórki innych tkanek, dlatego trzeba je szczególnie chronić i odżywiać. Odwdzięczą się nam skutecznym działaniem na co dzień – nie tylko podczas egzaminów.

Każdego dnia mózg wykorzystuje 20% całkowitej energii organizmu. Aby prawidłowo funkcjonował, musi być odpowiednio dożywiany. Od tego zależy sprawność myślenia, zdolność koncentracji, a wreszcie także – nastrój.

Podstawowym pokarmem komórek mózgu są glukoza czyli cukier i tlen.  Jednak w czasie nauki nie należy zajadać się słodyczami, gdyż zaliczamy je do produktów o dużym indeksie glikemicznym.

A co to takiego ten indeks glikemiczny? Indeks glikemiczny określa procentowo szybkość zwiększenia stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów w porównaniu ze zwiększeniem, jakie następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy. Mniejszy IG świadczy o mniejszym wzroście poposiłkowej glikemii. Tak więc indeks glikemiczny klasyfikuje produkty żywnościowe na podstawie ich wpływu na stężenie glukozy we krwi i czasu pojawienia się zmian.

Produkty o dużym indeksie glikemicznym np. słodycze, ziemniaki pieczone, frytki, chipsy, biała bagietka, marchewka gotowana, popcorn, arbuz, dynia itp. są szybko trawione i wchłaniane w przewodzie pokarmowym. Dochodzi do gwałtownego zwiększenia glikemii poposiłkowej, gwałtownego wydzielania insuliny, a następnie szybkiego zmniejszenia się stężenia glukozy we krwi, co skutkuje zwiększeniem wydzielania glukagonu i zwiększeniem łaknienia.

Również białe pieczywo makarony czy ryż mają wysoki indeks glikemiczny, który powoduje nagłe skoki poziomu glukozy – a więc  nieregularne dostawy paliwa do mózgu. Spadek cukru we krwi powoduje, że przestaje się logicznie myśleć, traci się pamięć i koncentrację.

O wiele lepiej jadać węglowodany złożone czyli produkty o małym indeksie glikemicznym: razowe pieczywo, zbożowe musli, kasze, warzywa strączkowe, niełuskany ryż, makaron al dente, których trawienie trwa długo, dzięki czemu przez dłuższy czas utrzymuje się stały poziom glukozy we krwi. Produkty te za­wie­rają ma­gnez (zwany mineralnym składnikiem przeciwstresowym) i wi­tami­ny z gru­py B, które ko­rzyst­nie wpływają na sprawność umysłu i  zwiększają możliwość koncentracji.  Dlatego w jadłospisie maturzysty powinny znaleźć się także chude mięso i podroby, nabiał, ryby, orzechy, zielone i pomarańczowe warzywa i banany.  Pamiętajmy też o jajkach, gdyż są one bogate w tzw. prekursory acetycholiny, czyli  neuroprzekaźnika odpowiedzialnego m.in. za zapamiętywanie słów.

Dużą wartość dla mózgu  mają tyrozyna,  tryptofan i dopamina. Tyrozyna (mięso drobiowe, fasola, soczewica, orzechy) wspomaga szybkość myślenia, przytomność umysłu, podtrzymuje zdolność koncentracji. Tryptofan (mleko, biały ser, mięso, ryby, banany i suszone daktyle, orzechy) z kolei potrzebny jest do syntezy serotoniny, która odpowiada za dobry sen i podnosi odporność na stres. Dopamina (rośliny strączkowe, mięso) powoduje, natomiast że jesteśmy skupieni i  pełni energii.

Dla podtrzymania funkcji mózgu niezbędne są też kwasy tłuszczowe omega-3 i omega 6,  zawarte w tłustych rybach, oliwie i orzechach, które powodują sprawne przesyłanie impulsów między neuronami. Maturzyści powinni sięgać także po wzmacniające układ nerwowy gruszki, szproty i migdały, które są źródłem wapnia, żelaza i jodu -  minerałów wpływających na pamięć i koncentrację. W menu nie powinno zabraknąć także pomidorów, które są bogate w regulujący pracę układu nerwowego potas.

Na czas egzaminów z die­ty  należy wy­rzucić, al­bo przy­najm­niej moc­no ogra­niczyć po­trawy wy­so­ko prze­tworzone oraz fast fo­ody. Margaryna, chipsy, frytki, zupy w proszku czy fast foody to najgorsza z możliwych diet dla mózgu, skutkująca kłopotami z koncentracją i logicznym myśleniem.

Pod­czas nau­ki nie można za­pom­nieć o pi­ciu. Pra­widłowe na­wod­nie­nie or­ga­nizmu jest równie ważne, co zbi­lan­so­wana die­ta. Ka­wa i her­bata są oczywiście do­zwolone, jed­nak na­leży pa­miętać, że  w nad­mier­nych ilościach za­miast pomóc w kon­cen­tracji będą działały roz­praszająco. Natomiast koktajl z ananasów, soku z cytryny i marchwi będzie istotnym dobrodziejstwem dla tych, którzy muszą zapamiętać wzory i daty. Maturzysto powodzenia !

Opracowała: Barbara Undas

Kontakt

Dziennik Podawczy
tel. centrala:
(12) 644-91-33,
(12) 644-93-72,
(12) 644-99-64,
(12) 684-40-35,
(12) 684-40-99;
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

2015  Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie