Tydzień dla Serca

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie informuje, że w dniach od 18 do 24 kwietnia obchodzony jest Tydzień dla Serca. Głównym celem obchodów tego tygodnia jest zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niosą choroby serca i układu krążenia, a także zwrócenie uwagi, jak ważne dla serca są dwa czynniki: zdrowa dieta i zdrowy styl życia. W naszym kraju, choroby układu krążenia w dalszym ciągu znajdują się w czołówce niechlubnego rankingu chorób, które są główną przyczyną zgonów. Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że jednym z priorytetów zdrowotnych resortu jest zmniejszenie liczby zachorowań i przedwczesnych zgonów z powodu chorób naczyniowo-sercowych (np. zawałów serca i udarów mózgu).

Serce – to życiodajna pompa organizmu. Serce człowieka dorosłego waży niespełna pół kilograma i w warunkach prawidłowych w spoczynku wykonuje od 60 do 90 (średnio 72) uderzeń na minutę. O nasze serce musimy dbać szczególnie.

W czasie obchodów Tygodnia dla Serca wszelkie instytucje oraz organizacje biorące udział w akcji uświadamiają społeczeństwu, że zdrowy styl życia i zdrowa dieta radykalnie wpływają na zmianę i wyeliminowanie złych nawyków, co przyczynia się do poprawy kondycji zarówno serca, jak i całego organizmu.

Ministerstwo Zdrowia realizuje Program Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego POLKARD na lata 2017-2020. Głównym celem programu jest zmniejszenie liczby zgonów z powodu chorób układu krążenia do 427 zgonów na 100 tys. osób (spadek o 3% w stosunku do danych z roku 2014) oraz doposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną szpitali. Program ten ma na celu także: prowadzenie rejestrów medycznych, które umożliwią ocenę skuteczności leczenia, zwiększenie dostępu do nowych terapii, opieki oraz nowoczesnych programów badań przesiewowych.

Zadbajmy o nasze zdrowie, zadbajmy o nasze serce.  Wiosna to dobry czas, aby się zmotywować i zacząć działać na korzyść naszego organizmu. Warto wykonać podstawowe badania, dzięki którym dowiemy się o kondycji naszego serca:

  • pomiar ciśnienia;
  • lipidogram - badanie krwi, które sprawdza poziom cholesterolu w organizmie;
  • elektrokardiogram EKG - badanie, które elektrycznie rejestruje pracę serca, pozwala wykryć m.in. zaburzenia rytmu serca i chorobę niedokrwienną;
  • echokardiografia (tzw.echo serca) - badanie pomaga wykryć wady serca, chorobę wieńcową;
  • holter tj. całodobowe, nieinwazyjne monitorowanie pracy serca; badanie pozwala wykryć zaburzenia rytmu serca;
  • koronografia - pozwala ocenić stan naczyń wieńcowych.

Ważne przy profilaktyce chorób serca są: 

  • odpowiednia i zbilansowana dieta, bogata w warzywa i owoce;
  • rzucenie palenia;
  • ograniczenie spożycia alkoholu;
  • regularna aktywność fizyczna;
  • regularna kontrola ciśnienia krwi (140/90mmHg - ciśnienie nie powinno przekraczać tej wartości. Jeżeli przynajmniej w dwóch pomiarach przeprowadzonych w odstępie kilku dni ciśnienie wynosi 140/90 mmHg lub więcej – rozpoznaje się nadciśnienie);
  • regularna kontrola poziomu cholesterolu (prawidłowa wartość to < 190mg/dllub 5 mmol/l);
  • regularna kontrola poziomu cukru (prawidłowy poziom cukru (glukozy) we krwi, mierzony na czczo, nie powinien przekraczać wartości 100 mg/dl (5,6 mmol/l);
  • ograniczenie sytuacji stresowych.  

Serce potrafi nas alarmować, kiedy dzieje się coś złego i wysyła sygnały, których nie należy lekceważyć ani ignorować. Każdy niepokojący sygnał, jaki wysyła nam nasz organizm, powinien skłonić nas do wizyty u specjalisty.

Informujemy, że Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II zaprasza na program profilaktyczny „Prewencja otyłości, cukrzycy typu II, nadciśnienia i miażdżycy” dla mieszkańców Krakowa. Badania takie jak: pomiar poziomu glukozy, pomiar poziomu cholesterolu we krwi, pomiar ciśnienia tętniczego krwi, pomiar BMI oraz porady lekarskie  będą wykonywane bezpłatnie i bez skierowania, dla każdego kto ukończył 25 rok życia. Więcej informacji można znaleźć na stronie:

www.szpitaljp2.krakow.pl/

Źródło:

 

Opracowała: Karolina Ślęczkowska

 

„Światowy Dzień Zdrowia”

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie informuje, że dnia 7 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Hasło tegorocznych obchodów „Zdrowie dla wszystkich” ma na celu podkreślenie potrzeby dostępu do powszechnej opieki zdrowotnej dla wszystkich ludzi na całym świecie - bez względu na kraj pochodzenia, kolor skóry czy stan majątkowy. Niedopuszczalne jest stawanie przed wyborem: zdrowie czy inne potrzeby życiowe.

Zgodnie z definicją WHO: Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia)Działalność WHO jest wielozadaniowa. Organizacja ta działa na rzecz zwiększenia współpracy między państwami w dziedzinie ochrony zdrowia oraz przeciwdziałania epidemii chorób zakaźnych, a także ustalania norm dotyczących składu lekarstw i jakości żywności. Jednym z ważniejszych celów  organizacji jest dążenie do zapewnienia opieki medycznej ludności świata oraz zmniejszenia umieralności niemowląt.

W tym jubileuszowym, 70-tym roku swojej działalności, Światowa Organizacja Zdrowia wzywa światowych przywódców do zapewnienia każdemu dostępu do opieki zdrowotnej na niezbędnym poziomie niezależnie od miejsca zamieszkania i zasobności portfela.

Rola powszechnej opieki zdrowotnej:

Kraje, które inwestują w powszechną opiekę zdrowotną, inwestują w kapitał ludzki.

Dostęp do opieki zdrowotnej na odpowiednim poziomie i wsparcie finansowe nie tylko sprzyja poprawie zdrowia obywateli i oczekiwanej długości życia, ale także chroni kraje przed epidemiami, wpływa na zmniejszenie ubóstwa i ryzyka głodu, generuje miejsca pracy, wspomaga wzrost gospodarczy i równość płci. Z powszechną opieką zdrowotną mamy do czynienia wtedy, kiedy obywatele i lokalne społeczności mają dostęp do koniecznych świadczeń zdrowotnych bez dodatkowych obciążeń finansowych.

Światowa Organizacja Zdrowia chce inspirować, motywować i apelować do ludzi, aby podejmowali działania mające na celu poprawę zdrowia oraz dostępu do świadczeń zdrowotnych.

Więcej informacji na temat obchodów Światowego Dnia Zdrowia znajduje się na stronie World Health Organization http://www.who.int/campaigns/world-health-day/2018/campaign-essentials/en/

Materiały informacyjno- edukacyjne do pobrania: https://we.tl/CGbCmbBoOG

 

Źródło:

 

Opracowała: Karolina Ślęczkowska

 
 

Międzynarodowy Dzień Szpinaku 26 marca


Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie informuje, że 26 marca przypada Międzynarodowy Dzień Szpinaku.

Szpinak należy do grupy warzyw ciemnozielonych liściastych. Podobnie jak jarmuż, sałata czy brukselka jest bogaty w wiele witamin i minerałów.

Szpinak znany jest z wysokiej zawartości żelaza. Jednak należy pamiętać, że żelazo zawarte w produktach roślinnych jest mniej wartościowe i trudniej przyswajalne przez organizm niż żelazo spożywane z produktami pochodzenia zwierzęcego. Szpinak chętnie jest stosowany w dietach wegetariańskich jako źródło tego pierwiastka, jednak aby pokryć dzienne zapotrzebowanie, należy spożywać także inne produkty zawierające żelazo. Korzystny wpływ na podniesienie wchłaniania tego mikroelementu ma obecność w posiłku mięsa oraz produktów z dużą zawartością witaminy C, stąd warto danie ze szpinakiem komponować z innymi warzywami. Żelazo jest konieczne m.in. do transportu tlenu we krwi. Dla zdrowej dorosłej osoby norma tego pierwiastka wynosi ok. 18 mg na dobę, podczas gdy w 100 g szpinaku znajduje się ok. 2,7 mg tego pierwiastka. Niedobór żelaza może powodować anemie charakteryzującą się m.in. spadkiem odporności organizmu, zawrotami głowy czy problemami z koncentracją.

Szpinak jest także źródłem magnezu oraz potasu.  Wpływająone pozytywnie na układ nerwowo- mięśniowy i sercowo-naczyniowy. Są także składnikami kości i zębów. Spożywanie składników bogatych w te pierwiastki obniża poziom stresu, pozytywnie wpływa na pracę serca oraz podnosi poziom koncentracji. Już 100g szpinaku może pokryć ok. 15-20% dziennego zapotrzebowania dla dorosłej osoby na magnez i potas.

Szpinak jest znany także z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy: witaminy C, E, kwasu foliowego i luteiny. Mają one działanie antynowotworowe, a ich wysokie spożycie dodatkowo spowalnia proces starzenia organizmu. Zapotrzebowanie na witaminę C dla zdrowej dorosłej osoby wynosi ok. 75- 90 mg (u dzieci 2 mg/kg masy ciała), a w 100g świeżego szpinaku znajduje się ok. 28 mg tej witaminy.

Szpinak jest niskokaloryczny, dzięki czemu może pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Jest  jednym z "super warzyw", które dostarcza wiele składników odżywczych i niewiele kalorii (w 100g tylko 23 kcal). Najwięcej witamin i minerałów zawierają świeże liście. Można je spożywać w formie sałatki lub dodać do koktajlu. Duszenie szpinaku obniża zawartość poszczególnych składników odżywczych, szczególnie wrażliwych na temperaturę przeciwutleniaczy, jednak podnosi walory smakowe. Podobnie wartość kaloryczną będą podnosić dodatki stosowane do przygotowania dania np. masło. Mrożenie zielonych warzyw obniża zawartość witamin, jednak nadal w okresie zimowym warto korzystać z mrożonek.

Regularne spożywanie szpinaku (szczególnie surowego) i warzyw może w znaczny sposób przyczynić się do poprawy stanu zdrowia. W piramidzie żywienia, opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, warzywa i owoce znajdują się u podstawy piramidy i zalecane jest dodawanie ich do każdego posiłku. 3-4 porcje warzyw dziennie mogą zaspokoić potrzeby organizmu, podnieść odporność, wyregulować pracę serca i innych narządów, a nawet przeciwdziałać powstawaniu nowotworów. Dlatego warto na stałe włączyć szpinak do swojego jadłospisu.

Artykuł zawiera ogólne informacje na temat szpinaku i odnosi się do osób zdrowych. Aby prawidłowo skomponować swoją codzienną dietę w oparciu o indywidualne potrzeby, warto skonsultować się z dietetykiem.

Źródło:

 

Opracowała: Mariola Koziarz

Kontakt

Dziennik Podawczy
tel. centrala:
(12) 644-91-33,
(12) 644-93-72,
(12) 644-99-64,
(12) 684-40-35,
(12) 684-40-99;
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

2018  Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie